Ana SayfaSporE-SporE-Spor Nedir, Profesyoneller Ne Kadar Kazanıyor, Türkiye’de ve Dünyada Yakın Gelecekte Neler Olacak?

E-Spor Nedir, Profesyoneller Ne Kadar Kazanıyor, Türkiye’de ve Dünyada Yakın Gelecekte Neler Olacak?

Dota 2, League of Legends, FIFA, CS:GO, Hearthstone, Overwatch, Heroes of the Storm… Oyun severler onları çok iyi biliyor, peki ya siz? Eğer şimdiye kadar e-spor ile ilgili çok az şey biliyorsanız, yakında Olimpiyatlarda da yer alacak bu spor dalı hakkında şimdiden bilgi sahibi olmanızda fayda var

“Online oyundan spor mu olurmuş!”, “Fiziksel aktivite olmaz ise spordan bahsedilemez” diyenlerin aksine e-spor (elektronik spor), 2018 ve 2022 yıllarında düzenlenecek olan Asya Oyunları’nda yer alacak. Şimdiden birçok takımın Olimpiyatlar için çalışmaya başladığını tahmin etmek zor değil. Asya resmi Olimpiyat komitesi tarafından hangi oyunların e-spor kategorisinde yer alıp temsil edileceği netleşmese de yakında çok sık duyacağımız e-spor’u mercek altına alalım.

Dota 2 etkinliği.

En Popüler Oyunlar ve Turnuvalar 

Elektronik sistemler aracılığıyla çevrim içi oyuncuların rekabet ettiği e-spor, genellikle profesyoneller arasındaki gerçek zamanlı stratejiye dayanıyor. Dota 2, League of Legends, CS:GO, Hearthstone, Overwatch, FIFA, Heroes of the Storm; e-spor kategorisindeki oyunlar arasında. League of Legends Dünya Şampiyonası, Intel Extreme Masters, battle.net Dünya Şampiyonası ise en popüler turnuvalardan… 2018 ve 2022 yıllarında düzenlenecek olan Asya Oyunları’nda yer alacağının duyurulması ise çok da sürpriz değil çünkü e-spor; Asyalı oyun severlerin, Starcraft ve Legends Ligi gibi ‘sanal’ savaş alanlarında rekabet eden profesyonel oyuncuları izlemek için dev stadyumlar doldurduğu bu kıtada, tam bir çılgınlık haline gelmiş durumda!

Dota 2

Öncelikle popüler olan, hatta çok kazandıran oyunlara bir göz atalım… Dota 2, Valve Corporation tarafından geliştirilen ve dağıtımı yapılan, ücretsiz bir MOBA (Multiplayer Online Battle Arena yani çevrim içi çok oyunculu savaş arenası demek mümkün) oyunu… Meraklılarının çok iyi takip ettiği üzere 2002 çıkışlı video oyunu Warcraft III: Reign of Chaos ve onun genişletme paketi The Frozen Throne haritası olan Defense of the Ancients’ın bağımsız devam oyunu. Bir milyondan fazla kişinin aynı anda oynadığı bir rekora sahip. Tabii ki Steam’deki en popüler oyunlardan biri.

YouTube’dan Steam ve Twitch’e…

Diğer oyunlardan söz etmeden önce burada ‘Steam’ için bir paragraf açmakta fayda var. Valve Corporation tarafından kurulan bu oyun platformunda, birçok şirket kendi oyunlarını sergiliyor ve satışa çıkarıyor. İndirim dönemleri, oyun meraklılarının sürekli takibinde. Oyun satın almak veya indirmek için Steam’i indirmek şart. Üyelik ücretsiz, ayrıca ücretsiz oyunlar da var.

Oyun yayını yapan bir diğer platform ise Twitch. Oyun meraklılarının bildiği gibi oyuncular, YouTube üzerinden oyun videolarını izleyip bilgi ediniyor ve bu da inanılmaz bir video trafiği yaratıyor. Oyuncuların görüntüleri yüklemelerinden dolayı birkaç oyun şirketi memnun olsa da YouTube içerikleri siliyor. Bu nedenle birçok oyun sever, Twitch’i tercih ediyor çünkü Twitch üzerinden yayın yaparak da para kazanmak mümkün. Yani kullanıcılar, Twitch ile 24 saat kesintisiz olarak yayın yapabiliyor. PC, Mac veya PlayStation 3, PlayStation 4 ve Xbox 360 gibi oyun konsollarından kaydedilen canlı oyun görüntüleri, canlı web kamerası görüntüleriyle birlikte yayınlanabiliyor. YouTube’un alternatifi olan bu video stream sistemi, ABD kaynaklı olsa da Türkçe dahil birçok dili destekliyor; herkesin yayınları izleyip bir hesap oluşturabilmesi mümkün.

Dota 2, 31 Milyon Dolar Kazandırdı

Dota 2 ile popüler oyunlara kaldığımız yerden devam edelim. Geçen yılki verilere göre en çok kazandıran oyunlarda başı çekiyor. Rakam: 31 milyon dolar! Dota 2, League of Legends’ın (LoL)

ezeli rakibi aynı zamanda. League of Legends gibi MOBA türünde olan oyun, oyun severlere göre LoL’den kaliteli ama genel kitlenin bir numaralı tercihi olup olmadığı hala tartışılıyor. Blizzard Entertainment şirketinin birkaç yıllık oyunu Heroes of The Storm da başarılı oyunlar kategorisinde sayılıyor, zira geçen bir yılda düzenlediği turnuva sayısı 38.

Heroes of The Storm.

 

 

 

Counter Strike: Global Offensive. 

Eğlenerek Yüz Binlerce Dolar Kazanmak

Turnuvalarda dağıttığı ödüllerle hayran kitlesini artıran Counter Strike: Global Offensive, 475 turnuva ile bir rekorun da sahibi. 2015’te Türk Millilerinin dünya şampiyonu olduğu FPS (First Person Shooter yani birinci kişi gözünden, eldeki silahla düşmanların vurulduğu oyun) türünde en çok oynanan e-spor oyunu.

Oyuncu sayısı ile rekoru elinde bulunduran başka bir oyun: League of Legends. League of Legends’ın turnuva sayısı 75 iken konsol tabanlı Halo 5: Guardian’ın ise 19.

 

Starcraft II İçin 392 Turnuva Düzenlendi

E-spor denince ilk akla gelen oyunlardan biri şüphesiz Starcraft II. Hayran kitlesi en fazla olanlardan… Geçen yılki rakamlara göre 392 turnuva düzenlendiği biliniyor. Katılım oranı düşük ama ödülleri büyük olan Call of Duty: Black Ops III de e-spor kategorisine girmeyi hak ediyor. Kart oyunu olan Hearthstone: Heroes of The Warcraft, MOBA oyunu Smite ve Guild Wars 2 (300 bin dolar) de en çok kazandıran oyunlar arasında… Yüz binlerce dolarlık bir sektör, hatta spor dalından söz ediyoruz; üstelik eğlenerek para kazanılıyor. Özellikle genç oyun severler için daha ilgi çekici bir şey olabilir mi!

Starcraft II

GS, FB ve BJK’nın Takımları Var 

Buraya kadar her şey eğlenceli gözüküyor, öyle değil mi? Çok eğleniyorsunuz, dünya çapında bir rekabet var ve para kazanıyorsunuz… Ama profesyonel oyuncuların günde en az 7-8 saat oyun başından kalkmadığını söylesek… Eğer bu bir spor ise antrenman şart ve sizden iyi olanlarla ne kadar antrenman yaparsanız, o kadar iyi.

Günlük iş ve okul temposundan kopmadan profesyonel oyuncu olmak mümkün mü? Tabii ki burada sponsorlar ve kulüpler devreye giriyor. Örneğin; çevrim içi perakende devi Alibaba’nın Asya Oyunları’nın tanıtımında Pekin Olimpiyat Konseyi (OCA) ile ortaklık kuracağı söyleniyor. Günümüzde dünya çapında, gerektiğinde oyuncu transferi yapan birçok e-spor kulübü bulunuyor. Ülkemizde 2014 yılından bu yana oyuncular, sporcu lisansı alıyor. Hatta Galatasaray, Beşiktaş ve Fenerbahçe’nin de takımları var. Türkiye’de Riot Games Türkiye tarafından hem üniversiteler arası hem de ülke genelinde resmi turnuvalar düzenleniyor ve meraklıları da gün geçtikçe artıyor.

E-spor hukuku hazırlayan ilk ülke Fransa oldu.

Elektronik Spor Hukuku’nu İlk Devreye Sokan Ülke 

Spor Hukuku olur da e-spor Hukuku olmaz mı! Fransız Meclisi, 28 Eylül 2016’da elektronik spor hukuku hazırlayan ilk ülke olarak tarihe geçti. Peki rol modelin Fransa olduğu ‘Elektronik Spor Hukuku’ ana hatlarıyla neleri kapsıyor? Öncelikle profesyonel oyuncu kavramına açıklık getiriliyor. Resmi yetkili olan bir birlik veya şirketle kazanç amaçlı şekilde sözleşme yaparak oyunları bu şekilde oynamakta olan kişilere e-sporcu deniyor. Sözleşme süresi en fazla beş yıl. Sezonların takvimlerini de bakanlığa bağlı bir birim ya da federasyon belirliyor. Eğer sporcu 16 yaşından küçükse, ebeveyn onayı olması şart. Üstelik turnuvalara katılmak için turist vizesi değil de sporcu vizesi alınabilecek.

Global Şirketlerin Yatırım Yapması Bekleniyor

Yayın hakları, kulüpleşme gibi konularda da hem yerel hem de global pek çok şirket ile spor kulübü, e-spor’a şimdiden büyük yatırımlar yapacak gibi görünüyor. E-sporun dünya genelinde ve ülkemizde geleceği parlak… Böyle bir konuda tartışmaların olmaması da düşünülemez tabii! Çünkü video oyunları, e-spor oyunlarıyla kumar arasında nasıl bir ayrım olacağı baştan beri tartışılan bir konu. Fransa’nın devreye soktuğu hukuk kuralları ise kumar ve e-sporun birbirine karıştırılmasının hatalı bir tutum olduğunun ilk kez belirlenmesi açısından anlamlı.

Eğlenceli, heyecanlı, büyük kitleleri peşinden sürüklüyor ve ileride de -nasıl ki tenisin Federer ve Williams kardeşler gibi çok kazananları var- milyon dolarlık profesyonelleriyle gündeme gelecek. E-spor’u ve sporcuları izlemeye devam edeceğiz.

Henüz yorum yok

bir cevap yazın