Ana SayfaBizden HaberlerTEB Akıl Fikir Yarışması 2009, “İcat Çıkar” Şampiyonları Silikon Vadisi’nde – 1

TEB Akıl Fikir Yarışması 2009, “İcat Çıkar” Şampiyonları Silikon Vadisi’nde – 1

Merhaba,

L’Oreal Tüketici Ürünleri Bölümü’nde Satış Yöneticisi olarak çalışırken, 2008 yılında TEB tarafından düzenlenen TEB Akıl Fikir Yarışması’nda hazırladığım proje ile yeni mezun öğrenci kategorisinde birinci oldum. Bu sayede ABD‘de bulunan ve inovasyonun merkezi olarak tanınan Silikon Vadisi’ne gezi ödülü kazandım.

Silikon Vadisi, Kaliforniya eyaletinin kuzeyinde, San Francisco Körfezi’nin güneyinde ileri teknoloji şirketlerinin toplanmış bulunduğu alanı tanımlıyor. Buradaki San Jose vadisine verilen ve İlk defa 1970’lerde kullanılan bu ifade, sektörle özdeşleşmiş durumda. Bölgede yoğun olarak üretim ve geliştirme faaliyetinde bulunan silikon çip üreticileri vadiye bu ismi kazandırmış bulunuyor. Intel, Cisco, Google, HP, Maxtor, Apple, Oracle gibi yüksek teknoloji kullanan pek çok firmanın merkezi ve çıkış yeri burası.

Böylesine etkileyici bir vadiye gidecek olmak heyecan vericiydi. İstanbul’dan başlayan yolculuğumuz geçen sene 25 Ekim Pazar günü sabaha karşı 04:50’de başladı. 14 saati uçakta geçen yaklaşık 18 saatlik bir yoldan sonra San Francisco’ya, Silikon Vadisi’ne ulaştık.Yerel saatle 14:00 civarında güzel bir karşılamanın ardından otelimize yerleştik. Jetlag sendromu yaşamamak için gündüz uyumadan hemen şehir turuna başladık.

San Francisco sokaklarında gezintiye çıkmak pazar günü öğleden sonrasını değerlendirmek için süper bir fırsat oldu. Yüksek tepeleri olan bu kenti tramvayla gezdik. Golden Gate (Altın Kapı) köprüsü ile ünlü bu deniz kentinin en çok turist çeken bölgelerinden Fisherman’s Wharf’u ziyaret ettik. Balıkçıların Rıhtımı anlamına gelen ve sokak caz şarkıcılarına rastlayabileceğiniz bu gezi alanında alışveriş imkanlarını araştırdık. Ama ancak saat 21:00’e kadar dayanabildik ve bu saatten sonra otele dönmeye karar verdik.

Ertesi gün; Facebook, Orange Labs, Boku, Fry’s Electronics, FaberNovel, IDEO, Strategic Lee gibi önemli firmalara ziyaret imkanı bulduğumuz teknoloji dünyasına yolculuğumuz başladı. İlk gün öncelikle TEB’in stratejik ortağı BNP Paribas‘ın Silikon Vadisi‘nde bulunan araştırma merkezi L’atelier’nin CEO’sunun önderliğinde, bu şirketi gezdik. Orada kısa bir tanıtımın ardından teknoloji dünyasına yolculuğumuz tam anlamıyla başladı. Önce mobil ödeme sistemleri geliştiren Boku isimli şirketi, sonrasında bir Venture Capital şirketi olan Plug &Play’i ziyaret ettik. Bu ortam benim çok hoşuma gitti. Genç ve gelecek vadeden projelere sahip yetenekli insanlara burada ofis imkanı sağlanıyor. Bu gençlerin düzenli olarak yaptıkları Venture Capitalist buluşmaları ile projelerine finansman bulup işlerini geliştirmelerine yardımcı olunuyor. Daha sonra yolumuza Amerika’nın eletronik devlerinden Fry’s Electronics ile devam ettik. Burası benim için önemliydi, çünkü eşim fotoğraf makinesi istemişti ve buradan edinme imkanım vardı 🙂

Sonra Fransız GSM Operatörü Orange’a doğru yola çıktık. Bu şirketin CEO’su, bize mobil dünyada mevcut hizmetlerin sonrasında nelerle karşılacağımıza dair detaylı bir sunum yaptı. Uzun ve yorucu bir günün ardından San Francisco’da güzel bir sonbahar akşamında bir şeyler atıştırıp otelimize döndük.

İkinci gün de aynı tempoda devam etti. Birçok girişimci yeteneğin bir araya gelip “Başarısızlıklardan Doğan Başarıları” konuştukları bir seminer olan FailCon’09’a katıldık. Sonrasında Golden Gate köprüsünden geçerek Alcadraz adası manzarasında güzel bir öğlen yemeği yedik.

Yemeğin ardından inovasyonu misyon edinen Faber Novel ile devam ettik. Faber Novel hem inovasyon yapmak hem de bu vadide gerçekleşen inovasyonları Fransa’ya transfer etmek amacıyla kurulmuş bir şirket. Şirket ziyaretlerinin arsında bir de eğitim alma şansı bulduk. Günün sonunda L’Atelier ofise dönerek Strategic Lee şirketi aracılığıyla bir halkla ilişkiler eğitimi aldık.

Veee son gün artık 🙁 . Öncelikle check-out yaptırdık ve ardından soluğu Bessemer’de aldık. Bessemer dünyanın en büyük üçüncü Venture Capital şirketi. Toplantıda bizimle paylaştıkları ve sorduğu sorular düşünülürse Türkiye pazarı ile yakından ilgileniyor.

Şirket ziyaretlerinin arasında kendimizi yeniden bir eğitim ortamında bulduk. Bu defa Kaliforniya eyaletinin dünyaca ünlü üniversitesi Stanford’a gittik. Boğaziçi Üniversitesi’nin kampüsünü andırıyordu ama sanırım eğitim kalitesi biraz daha üst düzey… Okulu yarım bırakmış olsalar da HP, Apple, IBM kurucularının bu yollarda yürüdüklerine dair bir şeyler kalmış hafızamda. Yalnız kampüsteki müzede en eski eserler 1600’lü yıllara dayanıyor. Türkiye’de olsa müzeye girmesi çok zor olacak cinsten yeni eserler bunlar;)

Stanford Ünivesitesi’nden ayrıldıktan sonra gezimize Ideo ile devam ettik. Hayatları dizayn üzerine kurulmuş olan bir şirket. Çok renkli bir çalışan profili var. İşe alımda hem mühendis hem de müzisyen olan insanları tercih ediyorlarmış. Bu sayede beynin hem sağ hem sol loblarını çalıştıran insanları seçme imkanı buluyorlarmış 🙂 ABD’nin en büyük bankası Bank Of America’nın “Bozukları Biriktirin” projesi buradan çıkmış. Tabi bunlar benim aklımda kalanlar, daha neler var…

İşte final ziyaretimiz, Facebook. Öncelikli hedefimiz Facebook Genel Merkezi önünde çekilmiş bir fotoğrafı Facebook’taki sayfama koymak oldu. Ve tabii gerçekleşti 🙂 Buradan aklımda kalanlar; yatay ve geniş bir ofiste yüzlerce çalışan, yüksek teknoloji, New York ofisine doğrudan bağlı olarak çalışan bir Türk’ün olması.

Ve artık gün sonuna geldik ve San Francisco Havalimanı’nın yolunu tuttuk. Son fotoğrafımız için bu havaalanının girişini arkamıza aldık. İstanbul’a doğru uzun ama eğlenceli bir dönüş yolculuğuna başladık ve 29 Ekim gece 23:00 sularında Türkiye’ye ulaştık.

Bu gezi sayesinde herşeyden önce müthiş bir vizyon kazanma şansı, teknolojinin geldiği son noktayı yerinde görme, çok güzel hazırlanmış bir tur yapma, San Francisco’yu ve özelinde Silikon Vadisi’ni tanıma fırsatımız oldu. Sözlerimin sonunda, seyahat boyunca bize eşlik eden ve bu turun hazırlanmasında katkıları olan TEB Grup İnovasyon Yöneticisi Murat Höke, L’atelier Danışmanı Sergi Herrero, L’atelier CEO’su Dominique Piotet’e, tur boyunca birlikte çok iyi vakit geçirdiğimiz için teşekkür etmek istiyorum.