Ana SayfaTeknolojiVRSanal Gerçeklik (VR) ile Artırılmış Gerçeklik (AR) evrenlerinden son haberler

Sanal Gerçeklik (VR) ile Artırılmış Gerçeklik (AR) evrenlerinden son haberler

Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) yatırımları geçen yıl 6.1 milyar dolardı, bu yıl ise 13.9 milyar dolara çıkacak. Hangi yeniliklerle tanışacağız?

Pazar araştırma şirketi IDC’nin yeni araştırmasına göre Sanal Gerçeklik (Virtual Reality-VR) ile ‘kuzeni’ Artırılmış Gerçeklik (Augmented Reality-AR) yatırımları, 2017 yılında da katlanarak devam edecek. Dünya çapındaki harcamaların bu yıl 13.9 milyar dolara ulaşması öngörülürken AR ve VR’a dair donanım, yazılım ve servisler dahil harcamaların 2020’de 14.3 milyar doları bulması bekleniyor. Geçen yıl bu rakam 6.1 milyar dolardı.

VR EVRENİNDE MAİL’LERİNİZİ KONTROL EDEMEZSİNİZ

Önce bu iki ‘kuzen’ hakkında kısa bir hatırlatma yapmakta fayda var. Virtual Reality (VR) yani Sanal Gerçeklik’te sanal yani fiziki olarak aslında var olmayan bir alandayız. Yazılım ne öngörüyor ise o… Kullanıcıların etkileşime girdiği sanal bir dünya mevcut. Tamamen sanal bir dünyanın içinde olduğunuzu düşünün. Öyle ki gerçek dünyadan tamamen kopmak mümkün. Başka bir deyişle, o dünyanın içindeyken Facebook’tan gelen mesajlarınızı yanıtlayamazsınız ya da e-postalarınızı kontrol edemezsiniz! Kafanıza taktığınız başlık, tüm gördüklerinizi ve duyduklarınızı gerçekten yaşanıyormuş gibi hissetmenizi sağlıyor. Oyun ve eğlence dünyasında VR’ın bu denli tercih edilmesinin nedeni de bu…

İçerik üreticilerinin VR teknolojisini kullanarak hikaye anlatmada birçok yeniliğe imza atması da çok hızlı gerçekleşti. Markalar, oyun şirketleri, film stüdyoları ve haber organizasyonları bu aracı kullanarak, insanın sıradaki dijital içerik formunu oluşturuyor.

FACEBOOK VE SAMSUNG GEAR VR

Peki VR dünyasındaki son gelişmeler neler? HTC, Vive kulaklıklarından sonra mobil bir VR cihazına imza attı. Samsung, İspanya’daki Mobile World Congress’te (Mobil Dünya Kongresi) ise yeni Gear VR kulaklık setini tanıttı. Facebook, ilk VR uygulaması olan Facebook 360‘ı Gear VR için kullanıma sundu. Sanal Gerçeklik teknolojisi denilince ilk akla gelen Oculus Rift’in de sahibi olan Facebook, uygulamasını Rift’e oranla daha basit bir sanal gerçeklik gözlüğü olan Samsung Gear VR için geliştirdi.

Samsung Gear VR

 

Facebook 360, Facebook’ta paylaşılan 360 derece video ve fotoğraflara erişim sağlayacak. Oculus desteğiyle geliştirilen Facebook VR, Oculus Store’dan indirilebiliyor. 360 derece video ve fotoğraf desteğine kavuşmasından bu yana Facebook içerisinde 1 milyondan fazla 360 derece video ve 25 milyondan fazla 360 derece fotoğraf paylaşıldığını da hatırlatmakta fayda var.

AVATAR VE MINORITY REPORT’TAKİ DÜNYA: AR

Augmented Reality (AR) yani Artırılmış Gerçeklik’te ise geliştirilmiş, artırılmış bir evrendeyiz. Gerçek dünyadaki içerikler ile geliştiricilerin uygulama içinde kaynaşmasından doğan bir evren… Artırılmış Gerçeklik’te sanal ile gerçek dünyanın kombinasyonu söz konusu. İşte AR; sanal kişileri, durumları kullanıcının dünyasına yerleştiriyor ama kullanıcı, asla gerçek dünyadan kopmuyor; sadece sanal nesnelerle etkileşim halinde oluyor.

AR, gerçek dünyada deneyimlediğimiz verilere içeriksel yeni bir katman eklenmesini sağlıyor. Avatar, Minority Report, Iron Man, Wall-E ve daha birçok sinema filminde hayranlıkla izlediğimiz teknoloji bu… Şimdiden hayatımızın birçok alanına girmiş durumda.

Artırılmış Gerçeklik teknolojisinin uygulanma aşamasında bazı talihsizlikler yaşandığı da malum: Akıllı telefonlarını billboard’lardaki reklamlara doğrultan kullanıcıların kötü içeriklerle karşılaşması gibi… Google Glass’ın başarısızlığının en büyük nedeni de bu oldu; donanım ve uygulamalar kullanıcıların problemlerini çözmede etkisiz kaldı.

MICROSOFT’UN AR BAŞLIĞI HOLOLENS NE ZAMAN SATIŞA ÇIKACAK?

Yazılım devi Microsoft, Artırılmış Gerçeklik başlığı HoloLens’in V3’ünü 2019 yılında piyasaya sürmeyi planlıyor. Rakipleri VR’a odaklanırken, Microsoft AR başlığı HoloLens üzerinde çalışıyor. AR alanında ses getiren işlere imza atan firma ise 827 milyon dolar yatırım alan Magic Leap. Şirketin ‘Sinematik Gerçeklik’ adlı AR teknolojisi, sanal 3B objeleri gerçek dünyayla bir araya getirebiliyor. İzleyicilerin gözlerindeki iris bölgesine lazer göndererek sanal gerçekliği görmelerini sağlıyor, dolayısıyla herhangi bir araç kullanmaya da gerek yok!

 

Artırılmış Gerçeklik (AR) yakında sağlık ve ürün geliştirme alanlarında ön plana çıkacak.

2016’nın parlayan yıldızı AR, Pokemon Go ile büyük kitlelere ulaştı. Android ve iOS genelinde uygulama mağazalarında da yerini aldı. IDC’nin yeni araştırma sonuçlarına gire AR’ın öncelikle yer alacağı alanlardan birinin sağlık ve ürün tasarımı olacağı vurgulanıyor. 2018 çok daha büyük teknolojik gelişmelere tanıklık edeceğimiz bir yıl olacak, şimdiden belli değil mi?

Henüz yorum yok

bir cevap yazın