Ana SayfaGenelSanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik’in (AR) Geleceği

Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik’in (AR) Geleceği

Pokemon Go’nun hakkını teslim ediyoruz ama Sanal Gerçeklik uygulamaları (VR) sadece oyunlarla sınırlı değil. Sağlık, gayrimenkul, perakende, eğitim gibi birçok sektör, hem Sanal Gerçeklik (VR) hem de Artırılmış Gerçeklik (AR) teknolojilerine büyük yatırım yapıyor.

Sanal Gerçeklik (Virtual Reality/ VR) denilince öncelikle aklımıza Pokemon Go gibi oyunlar gelse de “sanal gerçeklik’in birçok endüstri ve iş kolunda daha çok yaygınlaşması öngörülüyor. Diğer sektörlerden söz etmeden önce oyunlar hakkında kısa bir geçiş yapmakta fayda var. Genellikle akıllı telefonlar, tabletler ve taşınabilir oyun sistemleri gibi cihazlarda oynatılan AR oyunları, görsel ve sesli içeriği oyun severlerin ortamıyla gerçek zamanlı olarak bütünleştiriyor. Bu yüzden çok seviliyor, örnekleri çoğalıyor. Pokemon Go’nun dışında Bee Ready, Domino World, Ingress gibi örnekleri saymak mümkün.

Lumus Vision tarafından yapılan yeni bir araştırmaya göre 2025 itibariyle oyun sektöründe ulaşılacak gelir, 11.6 milyar dolar. Sağlıkta bu rakam 5.1 milyar dolar, mühendislikte 4.7 milyar dolar, canlı etkinliklerde 4.1 milyar dolar, video-eğlencede 3.2 milyar dolar, gayrimenkulde 2.6 milyar dolar, perakendede 1.6 milyar dolar, askeriyede 1.4 milyar dolar ve eğitimde ise 7 milyon dolar olacak.

“Sanal gerçeklik”in önemine dikkat çeken isimlerden biri de Google’ın üst düzey yöneticilerinden Eric Schmidt. Geleceğe dair görüşlerini paylaştığı Los Angeles’taki Miken Institute konferansında Schmidt; eğitim, otomotiv ve iş hayatında, teknoloji sayesinde toplumun daha iyi bir hale geleceğini savundu. Bu alanlardaki görsel ve işitsel efektlerin aktif kullanımı sayesinde insanoğlunu daha iyi bir geleceğin beklediğini vurguladı.

Perakendede AR 

Lumus Vision araştırmasından çıkan sonuçlara dönersek… Perakendede kullanıcıların yüzde 71’i (AR olsaydı), daha fazla alışveriş yapabileceklerini; AR teknolojisini kullanan yerleri yüzde 61 oranında kullanmayanlara oranla daha fazla tercih ettiklerini söylüyor. Ayrıca yüzde 40’lık bir kesim, artırılmış gerçeklik uygulamasının alışveriş deneyiminin bir parçası olduğu takdirde ürüne daha fazla ödeme yapmayı sorun etmediğini belirtiyor.

Alışveriş ortamında fiziksel ile dijital iç içe geçmiş durumda.

Artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojileri, sanal alışverişi fiziksel mağazaya gitmekten daha zengin bir deneyime dönüştürmeleri açısından dikkat çekici.

Alışveriş alanında fiziksel ile dijital iç içe geçmiş durumda. Artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojileri, e-ticarette daha yoğun kullanılacak; fiziksel ve dijital mağazalar arasındaki fark da azalacak.

Her Şey Daha İyi Bir Alışveriş Deneyimi İçin

Artırılmış gerçeklik, fiziksel mağazalarda gördüğümüz ürünler hakkında daha fazla bilgi edinebilmemizi sağlayacak. Google Lens ve benzeri görsel tanımlama teknolojilerinin müşterilerin hangi ürüne baktığını anlaması ve sağladığı bilgilerle karar verme sürecini etkilemesinden söz ediyoruz. Mağazanın kapısından girmeden bu teknoloji sayesinde ürün kataloğunu, çalışma saatlerini ve promosyonları öğrenebilmek, tabii ki müthiş bir kolaylık! Ayrıca artırılmış gerçeklik üzerine kurgulanacak dijital alışveriş asistanları da fiziksel ve dijital mağazalardaki satın alma sürecinde daha etkili olacak.

“İnternetten araştır, mağazadan satın al” gibi yeni yaklaşımlar da popülerlik kazanırken tam tersi de söz konusu. Yani müşteriler, e-ticaret platformlarında gördükleri bilgi ve multimedya öğelerini yeterli bulmayabiliyor, önce mağazada görmeyi tercih ediyor, sonra da daha uygun fiyata internetten satın alıyor.

Fiziki dünyanın üzerine sanal içeriğin yerleştirildiği “Artırılmış Gerçeklik” ile tamamen sanal bir dünya sunan “Sanal Gerçeklik” teknolojilerinin 2020 yılına kadar 150 milyar dolar olması öngörülüyor. Günümüzde yalnızca oyun alanında değil; sağlık, otomotiv ve pazarlamada da pek çok yenilik görmek mümkün.

Sağlıkta Şimdiden Bir Eğitim Aracı: AR

Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik, tıp alanında şimdiden bir eğitim aracı.

Sağlıkta AR, şimdiden bir eğitim aracı. Hastanın bedeninin gerçek zamanlı olarak tam bir 3D görünümü oluşturulabilir, cerrahların kanseri ya da tümörlü alanı teşhis etmesinde yararlanılabilecek programlar da kodlanabilir. Medikal sistemlerin daha verimli çalışması için artırılmış gerçeklik teknolojileri bu açıdan büyük önem taşımakta… Sağlık sektörü sanal gerçeklik ve simülasyon ile hastalarına daha kolay ulaşıyor; VR’ı ilaç firmaları da kullanıyor.

Son birkaç yıldır pek çok uluslararası şirket de dijital ve geleneksel pazarlama kanallarına AR’ı entegre ediyor. Güzellik, kozmetik, kişisel bakımdan ev tekstiline, hazır giyimden oyuncak sektörüne, artırılmış gerçeklik teknolojilerini kullanan şirketler çoğalmakta. Dört yıl önce Nivea, Samsung, Coca Cola gibi markaların VR ile başarılı kampanyalara imza attığını hatırlatmakta fayda var… Ve bu yıllar içinde VR bazlı şirketler, ajanslar kuruldu; sanal gerçekliğe yatırım yaparak dijitalleşmeyi hızlandıran markalar bir adım öne çıktı. Deneyimsel pazarlama alanında dönüştürücü bir etki yaratan VR, diğer alanları da etkiledi, etkilemeye devam edecek.

Gayrimenkul Sektörü Kayıtsız Kalamazdı 

Gayrimenkul piyasasında artık maket üzerinden satış yapmak “demode” olacak diyenler de haksız değil. Fiziksel bina inşa edilmeden önce o binanın bilgisayar tarafından oluşturulan görüntüleri, bir mülkün gerçek hayatta nasıl görüneceği hakkında fikir veriyor, öyle değil mi? Binaların iç ve dış mekanının incelenmesini sağlayan AR uygulamalar, emlak sektöründe öne çıkacak. Bu yeni teknolojileri kullanarak satışlarını artıranlar rakiplerine fark atacak.

Ya cihazlar? Dev teknoloji şirketleri yatırımlarına devam ediyor. 2012’de ilk kez piyasaya çıkan Oculus Rift, 2014 yılında 2 milyar dolara Facebook tarafından satın alınmıştı. Bu gelişme, sanal gerçeklik teknolojisini ateşledi ve günümüzde cihazların boyutları da fonksiyonları da ilk günlerle mukayese edilemeyecek kadar iyi. Üstelik fiyatlar daha uygun.

Apple ve Facebook Yatırımlara Devam Ediyor

Apple’ın sanal gerçeklik ve artırılmış gerçekliği tek cihaz üzerinde birleştirmeyi hedeflediği konuşuluyor. Bunun için çok beklemeyeceğiz gibi… Yine “sızıntı” haberlere göre cihazın 2020 yılında tanıtılması bekleniyor.

Ayrıca son zamanlarda daha sık duymaya başladığımız “Karma Gerçeklik” (Mixed Reality/ MR) de yükselişte. Facebook da karma gerçeklik alanında yatırım yapan şirketlerden. Sosyal medyanın sanal gerçeklik ortamlarına taşınmasına yönelik çalışmalarına da devam eden Facebook’un, 8K çözünürlüğe kadar ulaşan kameralar üreten RED adlı şirket ile ortaklık kurduğu ve yeni nesil bir VR kamerası üzerinde çalışmaya başladığı söyleniyor.

 

Henüz yorum yok

bir cevap yazın